۱۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۲
کد خبر: ۵۹۶۵۸۹
معاون رییس جمهور خبر داد؛

درآمد بیش از بر هفت میلیارد دلاری از گردشگری| گردشگری عامل تحرک اقتصاد است

درآمد بیش از بر هفت میلیارد دلاری از گردشگری| گردشگری عامل تحرک اقتصاد است
رییس سازمان میراث فرهنگی، گردشگری را عامل تحرک اقتصاد کشور دانست و گفت: کشور در سال گذشته بالغ بر هفت و نیم میلیارد دلار از گردشگری در آمد داشته است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، علی اصغر مونسان معاون رییس جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی امروز در دیدار مراجع تقلید با گرامیداشت ایام فاطمیه و دهه فجر گفت: در بخش صنایع دستی 295 رشته در کشور فعال هستند و بعد از انقلاب به بسیاری از این رشته توجه شده است.

وی افزود: هنرهای اسلامی و ایرانی در کشور احیا شده است و به محلی برای درآمد و کسب حلال برای مردم و محرومان تبدیل شده است، 70 درصد کسانی که در بخش فعالیت دارند از بانوان هستند و بسیاری از آن ها سرپرست خانوار محسوب می شوند و از طریق صنایع دستی گذران زندگی می کنند.

معاون رییس جمهور با بیان این که صنایع دستی توانسته روستاهایی که با کم آبی و خشکسالی مواجه بوده اند را سرپا نگه دارد، اظهار داشت: سال گذشته 520 میلیون دلار صادرات صنایع دستی به خارج از کشور داشتیم و بالغ بر هزار و 400 میلیارد تومان گردش مالی صنایع دستی در داخل کشور بود.

وی ادامه داد: تلاش می کنیم که بازار صنایع داخلی در کشور باز شود و مردم به آیین و سنت خود بازگردند و از صنایع دستی برای تجهیز منزل خود استفاده کنند، سعی داریم که میزان صادرات صنایع دستی را به 2 میلیارد دلار افزایش دهیم.

مونسان با بیان این که وظیفه میراث فرهنگی حراست از ساختمان ها و بناهای تاریخی است، ابراز داشت: بخش بزرگی از این ساختمان ها را بناهای دینی و مذهبی تشکیل می دهند، کار ترمیم و مرمت بناها حتی بناهایی که سازمان مالک آن ها نیست و در اختیار اوقاف قرار داد از سوی سازمان میراث فرهنگی پیگیری می شود.

وی عنوان کرد: میراث فرهنگی و دینی محلی مهمی برای ایران اسلامی است، هر توریست خارجی که ایران آمده با ذهنیت خاصی وارد شده اما وقتی از کشور باز می گردد نگاه متفاوتی نسبت به ایران پیدا می کند و سفیر جمهوری اسلامی ایران در جهان می شوند.

رییس سازمان میراث فرهنگی خاطرنشان کرد: بخش میراث فرهنگی و گردشگری به حوزه دیپلماسی عمومی و فرهنگی کشور کمک می کند، قصد داریم بهره برداری بسیاری از بناهای تاریخی را به مردم واگذار کنیم تا سبب ایجاد کار و اشتغال زایی شود.

وی اضافه کرد: بسیاری از کاروانسراهای شاه عباسی از بین رفته بود و مردم پای کار آمدند تا این بناها را مرمت کرده و ایجاد درآمد و اشتغال کنند، بخش میراث فرهنگی جنبه درآمدزایی و کسب و کار پیدا کرده است.

مونسان با اشاره حوزه گردشگری کشور گفت: گردشگری اقتصاد سوم جهان شده است و متخصاتی ویژه دارد، بخش گردشگری با حداقل سرمایه گذاری ایجاد شغل می کند، به ازای هر 50 میلیون تومان در بخش گردشگری می توان یک شغل ایجاد کرد در حالی که در صنعت این عدد به 500 میلیون تا یک میلیارد می رسد.

وی افزود: سرعت ایجاد اشتغال در گردشگری بالا بوده و با حجم بسیار کمتر می تواند پروژه های متعددی را انجام دهد، به همین دلیل یکی از محورهای کشورهای در حال توسعه برای پیشرفت گردشگری است، گردشگری ایران با سایر دنیا متفاوت بوده و رعایت شئونات اسلامی و دینی برای ما حائز اهمیت است.

رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری اظهار داشت: وقتی گردشگران به ایران می آیند تحت تأثیر فرهنگ کشور قرار می گیرند و به مبلغان کشور در جهان تبدیل می شوند، سال گذشته 5 میلیون و 100 هزار گردشگر داشتیم و امسال در فضای سخت فشارها، گردشگری به مسیر به رو رشد خود ادامه داده و در 9 ماه بیش از 6 میلیون گردشگر داشته ایم.

وی ادامه داد: کشور در سال گذشته بالغ بر هفت و نیم میلیارد دلار از گردشگری در آمد داشته است، گردشگری عامل تحرک اقتصاد است، به عنوان مثال در ایام عید همه بخش ها فعال می شوند و درآمد خوبی دارند و سازمان میراث فرهنگی نقش مهمی را در اشتغال ایفا می کند.

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 5
محمد قمین
ارسال نظرات